Kjøttforbruket vårt må halveres grunnet miljø, klima og sunnhet, leser vi. Kjøtt er både festmat og hverdagsmat. Kjøtt er tradisjon, samvær og hygge. Men hvorfor er det ikke sunt med mye kjøtt i kosten? Vi har «Kinastudien» som pågikk i 20 år fra 1983, et samarbeid mellom Cornell Universitet, Oxford Universitet og Det kinesiske akademi for forebyggende medisin.

De tok for seg kostholdet for 6.500 mennesker i det kjøttspisende Amerika, og de som stort sett levde på plantekost i Kina. De fant at vegetativt kosthold kan forebygge sykdommer som diabetes, benskjørhet, hjertesykdommer, nyresvikt, nervelidelser og en rekke autoimmune sykdommer. Andre forskningsrapporter har vist det samme. Ved høyt inntak av rødt kjøtt, særlig bearbeidet, øker risikoen for kreft, leddgikt, diabetes, Alzheimers og hjertesykdom.

Studerer man kurven over hjerte-karsykdommer i Norge fra 1920 og til i dag, vil man se at den falt og forble lav til krigen var over i 1945. Kjøtt skal helst produseres på grasressurser. Når dyr går på beite på inn- og utmark, omdannes gress til kjøtt og melk. Dette kjøttet er sunnere og med bedre fettsyresammensetning enn kjøttet hvor mye kraftfor er brukt. Norske kyllinger, høner, kalkuner og griser spiser utelukkende kraftfor som i hovedsak er karbohydrater fra korn og proteiner fra soya. Dette gir rask vektøkning og er billig.

Mais inngår i foret til alle husdyr i USA og etter hvert også i foret til de fleste norske husdyr. Dermed finner man maisproteiner ikke bare i alle kjøttprodukter, men også i matvarer som inneholder melk og egg. I Mais er det et søtningsmiddel som kalles høyfruktose- maissirup. Vanlig sukker består av glukose og fruktose. Det meste av glukosen forbrenner i musklene og andre celler i kroppen.

Fruktosen transporteres derimot rett til leveren hvor overskuddet omdannes til fett. Fruktose er blant hovedårsakene til blant annet høyt blodtrykk, diabetes og fedme mener noen forskere. Når så mais har funnet veien i produkter som brød, frokostblandinger, kjøtt, bearbeidet mat, yoghurt, supper, sauser og i retten taco, kan det bli for mye. Men en må ikke forbinde fruktose med frukt, det er veldig lite fruktose i frukt. Frukt i kostholdet hjelper til å opprettholde sunn vekt.

Mengden sukker er problemet og kan gi livsstilssykdommer. Så halvere begge deler, både bruken av kjøtt og av sukker kan være lurt for å beholde god helse.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.