At dobbeltsporet kanskje ikke skal bygges gjennom Hamar sentrum må ikke nødvendigvis være en ulykke.

Signalene som jevnlig kommer er ikke til å ta feil av – nå sist på det store lobbymøte i Mjøstårnet. Det er tydelig at prosjektsjef Lars Eide må være svært forsiktig i sine uttalelser, han kan ikke love noe som helst når det gjelder bygging i Hamar.

For sjefen i Jernbanedirektoratet, Kirsti Slotsvik, var egentlig både sterk og klar for noen uker siden da budskapet kom.

Jernbanedirektoratet, som har ansvar for å disponere de tilgjengelige ressursene, må spare penger, og vil satse på å bygge flest mulig kilometre mellom byene.

Og det vil ikke ramme bare Hamar, men også flere andre byer som da blir uten dobbeltspor.

Men dette skal altså ikke skape særlig problem for selve transportavviklingen gjennom byene, heter det. Og da er det ikke så unaturlig å tenke; ja, hvorfor ikke?

Jernbanediskusjonen her i Hamar har i flere år dreid seg om vestlig eller østlig trasé for dobbeltsporet gjennom byen. Ikke på noe tidspunkt har vi fordypet oss særlig i alle de forskjellige konsekvensene som denne byggingen vil medføre uansett trasévalg.

Vi husker godt problemene som den relativt beskjedne utvidelsen av Strandgata medførte – særlig for handelsstanden.

Byggingen vil ta enormt lang tid, og beslaglegge store arealer. Arealer som Hamar har så altfor lite av. Og alt liv i byen vil bli involvert i flere år.

Allerede er det slik at svært mye er satt på vent inntil avklarende beslutninger, som tydeligvis kan ta mange år. Mange har fått sine eiendommer båndlagt på det uvisse. Langvarig usikkerhet er slitsom å leve med.

Nå er det jo slik at bonusen ved dobbeltspor gjennom byen skulle være betydelig byutvikling. Men faren nå er at venteperioden kan ødelegge mye for en ellers naturlig utvikling.

Det er kanskje bakstreversk å mene at en rask beslutning nå om at det ikke skal bygges dobbeltspor gjennom Hamar vil være helt greit.

For da kan livet fortsette som normalt inne i byen – mens det bygges dobbeltspor sør for og nord for.

Og transportgevinsten fra 2024 vil vi jo få like fullt når dobbeltsporet kommer til Åkersvika – to tog til Oslo i timen på rekordtid.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.