Å få gods over fra vei til bane er et nasjonalt satsningsområde, og det forventes en tredobling av godstrafikken mot 2040.

LES OGSÅ: Kostnader og garantier

En tilsving gjør at godtrafikken kan passere stasjonen uten hindringer. Tilsvinger både på Elverum og i Kongsvinger er prioriterte prosjekter i Jernbaneverket, nettopp for å få rasjonell fremføring av tog hele veien, slik at man kan øke tømmertransporten. Tømmereksporten fra Norge er betydelig, og mange skogeiere Heler avhengige av den for å få solgt sitt virke. Marginene er til dels små, og transportkostnadene er et viktig element i lønnsomheten i skogdrift.

I Hamar er det problematisk å bygge tilsving på grunn av Ramsar-området Åkersvika. Ramsar-området er mer følsomt jo lenger øst man kommer i Åkersvika. Tilsving for vest- og midtalternativet kommer langt vest i reservatet, hvor konsekvensene er vurdert som lavere enn for øst-alternativet. Industriområdet på Midtstranda kan også bli berørt av en eventuell tilsving.

Alternativet til tilsving er å vende et godstog på stasjonen, noe som kan ta minst 20 minutter. Det påvirker ruteplanleggingen og kan føre til forsinkelser og et uforutsigbart togtilbud. Det krever også skiftepersonale på jobb. Hvis en stasjon skal ivareta både stor persontogtrafikk og vending av godstog uten at det blir forsinkelser, kan det også medføre at stasjonen blir større, med flere spor og mer areal.

Når det gjelder kostnader så har en tilsving egenverdi uavhengig av elektrifisering. Hamar stasjon, dobbeltsporet og tilknytningen til Rørosbanen er en funksjonell enhet som må planlegges under ett. IC-prosjektet må planlegge for all infrastruktur som funksjonelt henger direkte sammen med ny stasjon og dobbeltsporet. Tilsvinger utenom IC-strekningene håndteres i eget prosjekt. Til syvende og sist dreier det seg også om et valg, vil vi i det hele tatt ha gods på jernbane, eller skal alt gods over på veiene.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.