• Ballonger i østlig trasÈ øst jernbane. Leder Disen Hageby vel Audun Jensen (t.v.) og leder i Briskebyen vel Jan Larsen.

    Original bildetekst:

Hvis Regjeringen Solberg (H/Frp) ønsker å gjennomføre målene i NTP 2918-2029 med utbygging av ytre Intercity fra Åkersvika og helt til Lillehammer innen 2034, må Staten ta ansvar for planprosessen.

Dette vil sikre innbyggerne raskest mulig avklaring om trasevalg, noe som også vil være i byens og Innlandets interesse.

Kommunal og miljødepartementet har nullstilt kommunestyrets vedtak om korridor for dobbeltspor gjennom Hamar, fordi korridor øst ikke var tilstrekkelig utredet. Det betyr at den primære stemmegivningen på 25 for øst og 14 for vest og subsidiært 38 mot 1 for øst, ikke lenger har formell og juridisk verdi. Likevel er det sannsynlig at et ugyldig vedtak vil bli brukt i en ny planprosess både av aksjonsgrupper og politiske partier i kommunestyret.

Briskebyen velforening har gjennom hele planprosessen hatt som strategi å følge BaneNors anbefaling om trase, selv om valget skulle bli øst som vil gi store utfordringer for vår bydel. Vi har hatt tillit til at statlige etater som BaneNor og Statens vegvesen ville anbefale en trase som også ville vinne fram i kampen om bevilgninger. I prioriteringen om bevilgninger ville Dovrebanen vært sidestilt med Østfoldbanen og Vestfoldbanen i samsvar med Stortingets ambisjon om dobbeltspor helt fram til Hamar i 2024, og Brumunddal i 2026. Nå er Dovrebanen nedprioritert mens de andre banene fosser fram. BaneNor er sulteforet på planleggingsmidler slik at oppstart Espa-Sørli også er utsatt på ubestemt tid.

Velforeningen har gjentatte ganger sagt at det verste som kan skje er utsettelser, fordi det gir usikkerhet, forfall og verdiforringelse i alle bydeler utsatt for båndlegging på ubestemt tid. Der er vi dessverre nå. Og der er vi trolig etter ny planprosess som skal være sluttført i 2020.

Det er skremmende å lese hvor lite Knut Fangberget (H) og Stig Vaagan (V) har lært av en havarert planprosess og brutte løfter fra regjeringen. Fangberget sier til HA at en ny planprosess må ta utgangspunkt i regjeringens positive holdninger til øst. Vaagan har mistillit til BaneNor og vil ha eksterne utredere. Vi leser også at kommunens politiske og administrative ledelse mener at ny planprosess kan gjennomføres vesentlig raskere enn det BaneNor og Samferdselsdepartementet sier. Vi leser også at rådmannen ikke er enig med BaneNor om at bru over Hamarbukta fortsatt er et gjeldende alternativ. Oppi alt dette er det diskusjon om finansiering av utredninger og kommunens ressursbruk.

Briskebyen, Østbyen, Disen er bydeler vesentlig berørt av stasjonsplassering ved Vikingskipet. Hittil har ikke dette bekymret Hamar kommune vesentlig, og ordfører Einar Busterud argumenterer fortsatt utrolig nok om en prinsippavgjørelse for øst, uten at løsningen er tilstrekkelig utredet og konsekvensene klarlagt. Assisterende rådmann sier til HA at kommunen ikke er juridisk forpliktet til å varsle innbyggere innenfor båndlagt sone i korridor øst slik BaneNor har gjort med korridor vest.

Det virker som Hamar kommune vil gjennomføre ny planprosess til lavest mulig kostnad på kortest mulig tid. Briskebyen velforening er svært usikre på om Hamar kommune evner å gjennomføre ny planprosess på en objektiv og saklig måte med respekt for nasjonale føringer i samspill med lokale interesser, herunder alle de som blir direkte og indirekte berørt av trasevalget.

Vi vil be kommunalministeren vurdere statlig regulering av parsellen Akersvika – Hamar – Brumunddal med utgangspunkt i NTP 2018 - 2029.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.