Som når man tar toget. I store deler av landet går togene fortsatt på diesel. Reisetidene har knapt endret seg siden 70-tallet. Det er buss for tog, møtende tog, fulle tog, signalfeil, sviktende ventilasjonsanlegg, risting og farlige jernbaneoverganger. Altså, jeg elsker toget, men når temperaturen er 30 grader i togkupeen og diesellukta siver inn de få åpne vinduene er forbedringspotensialet til å ta og føle på.

Vi trenger sårt en jernbanepolitikk med stor P. Det er ikke fattet et visjonært vedtak om jernbane siden tyskerne dro i 1945. Regjeringens svar på trege tog, uregelmessigheter og manglende tilbud er privatisering og navnebytte. Det er til å stange hue i veggen av. Hvis veien din er fra 1909 og bussen fra 1990 hjelper det lite å endre navn på busselskapet og hyre inn svenske sjåfører.

Norge har noen av de mest trafikkerte flyrutene i Europa. Godstrafikken har for lengst tatt veien fra bane til vei. Jernbanen klarer ikke å konkurrere. Lastebiler og vogntog fyller veiene med støy, forurensing og fare for kollisjoner. Det går ut over livskvaliteten og tryggheten til folk. På E6 og riksveg 3 plages vi av mange vogntog. Samtidig har Innlandet Solørbanen, Rørosbanen, Dovrebanen, Valdresbanen, Fotballbanen, Gjøvikbanen og Kongsvingerbanen. Vi kan frakte langt mer gods og folk på bane.

Hurtigtog mellom Oslo og Trondheim burde vært vedtatt for lenge siden. At Solør- og Rørosbanen ikke engang er elektrifisert er en skandale. Det koster like mye som fire kilometer motorvei, kunne fjernet 400 vogntog fra veiene hver dag, kuttet utslipp og gitt et langt bedre togtilbud for de reisende. Det har gått inflasjon i hoderysting og fagre løfter. Nå vil vi ha handling.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.