Hva er de gode argumentene for å beholde stasjonen omtrent der den er i dag og jernbanetraséen langs Mjøsa mellom byen og vannet? Og er de fleste og viktigste togkundene de som kan gå eller sykle til stasjonen?

Hamar er heldig i forhold til de fleste byer og tettsteder i Norge at vi nå kan velge hvor jernbanetraséen og stasjonen skal være de neste 100 år eller mer! Hvilke behov skal dekkes i fremtiden og hvordan, sett i et helhetsperspektiv. Stasjoner oppsøkes (jeg har reist mye rundt i verden). Jeg bor på Ridabu og har i 16 år togpendlet daglig til Oslo (betalt en halv million kroner - en av mange viktige kunder, selv om jeg ikke bor innenfor 1.200 m fra stasjonen).

Herlighetsverdiene er viktige for byer som vil vokse, utvikle seg og tiltrekke seg nye innbyggere og ny næringsvirksomhet. Vann (Mjøsa) er viktig, og vi må bruke mulighetene der. Nå kan vi fjerne jernbanen og åpne oss mot vannet på en måte som ikke Gjøvik eller Elverum kan i dag.

Trolig kommer miljørestriksjoner på bilkjøring i sentrum i fremtiden. Stasjonen ved Vikingskipet kan ha parkeringsløsning for innfartsparkering til byen, stasjonen, Vikingskipet og Briskeby stadion (de to siste har utfyllende bruk i forhold til stasjonen – sjekk bruken av dagens pendlerparkering).

Selvkjørende busser kommer. Om dette sier Hedmark Trafikk (i magasinet «Hamarregionen» november 2017 side 21): «Eksempelvis vil denne type buss kunne binde sammen jernbanestasjonen og andre sentrale deler av bysentrum eller som interntransport i et boligområde». Bybusser går uansett om stasjonen. Ekspressbussene på E6 (nå ikke innom Hamar sentrum – for «avsides») og ikke minst bussforbindelsen Elverum – Hamar – Gjøvik, vil ha store fordeler av et moderne trafikknutepunkt ved Vikingskipet.

Det er bra om flest mulig kan gå, sykle og bruke kollektivtransport til og fra stasjonen. De færreste går eller sykler i dag. For transporttiden med sykkel eller kollektivt er det snakk om få minutter forskjell mellom stasjonsalternativene! Og mange vil få kortere reisetid.

Stasjonen skal ikke bare være for de som bor/jobber innenfor en ring på 600 eller 1200 meter fra stasjonen. De fleste gjør ikke det og vil ikke det i fremtiden. Stasjon ved Vikingskipet vil være eneste muligheten for direkte tog (uten å endre kjøreretning) fra Oslo til både Lillehammer og Elverum/Østerdalen og med en Hamar stasjon som kan betjene alle togene. Stasjon ved Vikingskipet gir lett adkomst med bil/buss uten at alle må inn i Hamar sentrum. Det bør derfor være i hele regionens interesse at østlig trasé velges. Hamar stasjon må betjene et langt større område enn bare et Hamar bysentrum med gangavstand for de reisende.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.