• Øyvind Olav Lodten.

Jeg hadde et håp om at jernbanedebatten skulle finne sin løsning i løpet sommerhalvåret 2017. Jeg tok feil.

Nasjonale politikere med beslutsomhetsvegring har fått god drahjelp av Bane Nor til å slippe å forholde seg til dobbeltsporet jernbane forbi Hamar de nærmeste 10–15 årene.

Fordelen med en Nasjonal transportplan er at den i utgangspunktet har lang holdbarhet og dertil få forpliktelser.

Jeg får litt vondt av de lokale politiske helter i alle regnbuens farger, som ser jernbanedrømmen forsvinne i den fjerne horisont – på enkeltsporet skramlevogn i retning Stange. Verken aksjonsgrupper, statsminister eller lokalpolitikere ser ut til å ha oppnådd annet enn champagnekorker mot himmelen på Skibladnerbrygga en vakker sommerdag 2017, blandet med tomme ord om at øst var best. (Jeg forbinder Champagne med vestkant)

Jeg stusset en tid over hva aksjonsgruppene skulle ta seg til den dagen en avgjørelse om trasévalg kom. Jeg har sluttet å bekymre meg over dette. De er atter i full sving med å gi Hamar Arbeiderblad et par daglige og sårt tiltrengte avissider om noe som faktisk handler om Hamar.

Heldigvis har vi fått nye saker å engasjere oss i. Hamars nye kommuneplan har vekket betydelig harme hos flere. Vi vil selvfølgelig også ta del i utbyggingen av næringsområder utenfor bysentra. Næringsområder som helt uten estetikk og plan kan bidra til at vi praktisk talt kan kjøpe alt vi ikke trenger direkte fra bilen. Med litt flaks og politisk velvilje, vil alle som kommer til byen bli møtt med «Midtstranda» fra enhver retning, kanskje med unntak fra retning Hedmarkstoppen. (Halleluja!)

Jeg har alltid ønsket meg at Hamar skal være en liten storby, fremfor en stor småby. Det er sikkert grenseløst naivt, men for å fullføre mine drømmer må vi bygge tettere. Og vi bør også bygge høyere på flere steder.

Men å bygge i høyden, «det er fali det» Ikke bare er det høyt og kan fremkalle svimmelhet for sarte sjeler. Det er også lite miljøvennlig. Angivelig er det mer miljøvennlig å benytte en stor grunnflate fremfor å bygge oppover? Jeg skjønner det ikke helt, men det viktigste er at vi kan protestere. En ny aksjonsgruppe har sett dagens lys og denne gangen er det Tjuvholmen som skal bevares. I stedet for å be Arthur Buchardt vise oss hva vi ikke vil ha, så slår vi bare fast at høyt er fælt og at dette ikke hører hjemme i Hamar.

Man kan tenke meget om menn som vil bygge høye hus. For alt jeg vet har samtlige byggherrer av høye hus et kompleks de ikke vil snakke om … Men for min del har jeg alltid hatt sans for hus som strekker seg mot himmelen. Ikke på grunn av høyden alene, men som kombinert med god arkitektur kan utgjøre vel så mye for lokalmiljøet som lave, pene hus som ingen ser. Størrelse betyr noe, men uten kvalitet for øvrig er det lite verdt. Derfor foreslår jeg at byens befolkning engasjerer seg mer i utformingen av bygg, fremfor høyden alene. Jeg vil heller ha 100 vakre meter arkitektur fremfor 15 stusslige.

Er det mer vi protesterer over i vår lille by om dagen? Ja da! Vi har funnet ut at sykehus er en byfunksjon, i alle fall så lenge det havner i Hamar. Jeg er selvfølgelig ikke helt uenig. Sykehus bør ligge tett på der folk bor. Problemet er at folk i Norge ikke bor særlig tett i det hele tatt. Sett opp mot at alle mener å ha rett på like kort avstand til alt, ja så har vi i grunnen et problem. Derfor er det logisk, med norske briller å legge sykehuset til et sted der alle har litt lang vei å kjøre. Da gagner det ingen fullt og helt og den norske idyllen kan fortsette å speile seg i Mjøsa.

Men det er en ting til jeg lurer på. Hvis sykehus er en byfunksjon, hva er da en jernbanestasjon? Bør ikke også en jernbane ha sin naturlige plass i en by? Og hvis Vikingskipet er by nok, hva da med Briskebyen og østlige bydeler? Skal vi like godt rive disse småkoselige trehusene og plassere dem på landet der de hører hjemme?

Hvis det skulle skje, så er det om ikke annet grunnlag for en ny protestgruppe … Jeg kommer fra Hamar – altså protesterer jeg!

Les også
NYHET Og i dag trykket HA åtte nye. Les dem her og gi din stemme om du ønsker deg øst eller vest.
Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.