Disen Hagebys Vel er sterkt imot østlig trase. Mangel på fakta om alternativene vest-og midt, har hittil gjort det vanskelig å ta stilling til trasévalg. Siden Jernbaneverket innstiller på en lang tunnel fra Hamarbukta til Jesnes, mener vi som Briskebyen Velforening at vestlig trase er å foretrekke. En slik løsning styrker de etablerte bomiljøene i vestlige bydeler og gir mange nye muligheter for bolig- og næringsutvikling. Tunnelen er en stor seier og meget viktig for hele Hamar.

Hamar har ca. 12 km strandlinje fra innerst i Åkersvika, rundt Tjuvholmen og til Jesnes. På vestlig trase står det igjen kun ca. 500 meter med strandsone som kan bli direkte berørt av ny togtrasé. Dette arealet har heldigvis ingen etablerte bomiljøer som kan gå tapt. Fyllingen på åttemetersplanet, parkeringsplassen, småbåthavna og Skibladnerbrygga kan enkelt erstattes med noe bedre.

På østlig og midtre trase derimot vil verdifulle boligområder, samt natur og kulturlandskap, gå tapt for alltid. Vi har stor forståelse for bekymringen i Briskebyen og Østbyen for midttraseens konsekvenser. Store og gode boligområder med mange verneverdige hus vil gå tapt. Disen Hagebys Vel synes det er viktig for Hamar å bevare mest mulig sentrumsnære boligstrøk.

Jernbaneverkets traséløsninger over Hamarbukta vil fortsatt kunne optimaliseres, og ennå er ikke avbøtende tiltak konkretisert. Ulempene med en kulvert er litt mindre mjøsutsikt fra nedre del av sentrum og noen flere meter å gå/sykle til en ny ytre strandlinje. Disen Hagebys Vel synes dette er små ofre vurdert opp mot tap av verdifulle boligområder og uerstattelige natur – og kulturlandskaper.

Kulvertløsningen kan skape nye urbane kvaliteter med en helt ny strandsone på utsiden. Forbindelsen fra Tjuvholmen til Koigen vil bli styrket og kan bli en perle av en mjøsfront. På innsiden av kulverten kan vi få vannattraksjoner som en spennende fjordarm eller en liten koselig innsjø liggende i en utvidet Strandgatepark.

En kaffekopp eller et bedre måltid på en av uteserveringene i Strandgata kan da oppleves enda mer idyllisk enn i dag. Opplevelsesbasert næring vil ha gode vekstmuligheter og næringen vil få nødvendig drahjelp året rundt fra en sentrumsnær jernbanestasjon. Den ytre delen av sentrum med nye Tjuvholmen og ny strandsone har potensial til å bli en attraksjon på høyde med stupetårnet! På gode sommerdager kan det blir rivierafornemmelser.

Disen Hagebys Vel ser det som rimelig å kreve at staten finansierer opparbeidelsen av et nytt flott landskap rundt en bearbeidet kulvert som et nødvendig avbøtende tiltak.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.