Det er stor grunn til å sette spørsmål ved om alle ønsker dobbeltspor til Hamar. Jeg mistenker mange politikere for å velge populistisk og ikke hva som er best for Hamar. Når det gjelder antall avisinnlegg så leder jo folkeaksjonene som vil ha alternativ øst klart.

Hva med høyden på fyllingen i Åkersvika ved å velge øst? En ny bru vil etter Jernbaneverkets krav ligge minst tre meter over dagens bru over Rørosbanen og komme sør for dagens rundkjøring. Da blir det en voldsom fylling ved Stangebrua. Hva med alle arbeidsplasser som må vike? Antakelig forsvinner mange av dem ut av kommunen. Hva med parkeringsplassene til Vikingeskipet? Blir ikke de erstattet så forsvinner riksannleggstatusen og det vil bli kostbart for Hamar.

Mange politikere tror nok at de kan kapre velgere ved å velge øst for så å håpe at de blir reddet av Ramsar, Landbruksdepartementet eller Jernbaneverket. Det blir de trolig, men hvor stopper dobbeltsporet da? Faktum er at jernbaneverket har fått i oppgave å planlegge strekningen Sørli – Brumunddal og bygge Sørli - Hamar. At de ender opp med en annen løsning innenfor rammene av nasjonal transportplan er lite trolig. Men de siste utspillene om bevilgningene til planlegging gjør jo at det er mulighet for at det planlegges bare til Ottestad. Det hjelper jo på reisetiden for Hamar sin del men jeg tror at en videre utbygging da vil ligge flere tiår frem i tid.

Det er ikke på langt nær sikkert at flertallet i antall avisinnlegg og folket for øvrig er den samme. Kanskje oppskriften for å vinne folkets gunst ved neste valg er følgende:

Vi krever sporhøyden tilnærmet lik dagens og i dagens trase. Vi krever en brattere nedstigning slik at kulverthøyden ikke blir over dagens spor ved Enggata og Mjøsa tilbakeføres på innsidenav kulverten frem til Strandgateparken. Det kreves også ny adkomstvei til stasjonen fra Espern. Innfris ikke kravet om høyde så sier vi nei takk til dobbeltspor gjennom Hamar.

Ved denne løsningen forsvinner også grunnlaget for Riksantikvarens innsigelse slik at utbyggingen er sikret å komme med på nasjonal transportplan til våren.

Jeg tror desverre ikke at det er noen som tør å legge frem et slikt krav nå like før vedtaket skal tas, dertil er det blitt for mye prestige for de ulike alternativene.

Forslaget er vel også for kontroversielt til det, men det er på tide at Hamar setter krav til Jernbaneverket og ikke omvendt.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.