«Bare en kostnadsbombe kan hindre at det blir trasé øst», sa statsminister Erna Solberg til Hamar Arbeiderblad i sommer.

«Denne regjeringen har som prinsipp å lytte til lokale beslutninger i slike saker», sa hun videre.

Hamar kommunestyre skal behandle trasévalget før sommeren neste år, og jeg regner med at det da blir endelig vedtak om å velge trasé øst, slik at Hamar får frigjort store, nye arealer for urban vekst, og aller viktigst, byen knyttes sammen med Mjøsa.

Så langt er det bra, men den store kampen står i behandlingen av ny Nasjonal Transportplan for perioden 2022–2033.

Der må strekningen Åkersvika-Brumunddal (altså gjennom Hamar) ligge inne i første seksårsperiode.

Det skal en god politisk kampanje til for å lykkes med dette. I tillegg er det de årlige statsbudsjetter som faktisk bevilger penger til bygging.

Det er i statsbudsjettet for 2020 satt av penger til å gjøre planer for Åkersvika – Brumunddal (Kommunedelplanen) ferdige slik at vi formelt kan være med i ny Nasjonal Transportplan.

Strekningen Brumunddal-Moelv skal i løpet av 2020 få utarbeidet forslag til planprogram for Kommunedelplan som er første del i prosessen.

Denne planen kan endelig vedtas i Ringsaker kommunestyre om to til tre år, altså lenge etter Hamar, som får vedtatt plan medio 2020.

Den så kjente kommentaren, «dætta bli det nok ittno ta, det stoppe fel i Stange en stan», ser ut til å bre seg. Det er for passivt.

Vi må ikke bare vinne slaget om trasévalget, men vi må også vinne krigen om at det faktisk blir bygget.

Da må vi slutte med «dætta bli det nok ittno ta» og samle oss om en kampanje mot Jernbanedirektorat, Stortinget og regjering for å få gjennomført den største og viktigste utbyggingen i Hamar på mange tiår.

I desember kommer Jernbanedirektoratets innspill til Nasjonal Transportplan 2022–2033 på høring med frist april 2020.

Det er Innlandet fylkeskommune som er høringsinstans, så første steg er å få bygging gjennom Hamar med der.

Deretter er skal regjeringen behandle forslaget med de ulike høringsinnspill, og så skal de legge fra sitt forslag høsten 2020 for Stortinget. Stortinget skal vedta ny Nasjonal Transportplan 2022–2033 i april 2021.

Jeg vil Hamars beste i denne saken, og da nytter det ikke med «dætta bli det nok ittno ta». Vi må fram i skoa og kjempe for Hamars sak.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.