MENINGER

Når jeg debatterer her er det ikke som privatperson, men som leder av Folkeaksjonen for jernbanefri strandsone i Hamar, med over 6.000 som støtter oss. Hadde jeg deltatt som privatperson, og uten å være opptatt av annet enn meg selv og mitt, så hadde budskapet vært motsatt; greit for meg at Jernbaneverket (JBV) kjøper huset mitt og gir meg «hjelp til» å bestemme når jeg må finne en god pensjonistbolig.

Vi har aldri tegnet 12 fotballbaner som en tynn strek. Den illustrasjonen det vises til, er nordover fra stasjonen i korridor øst. Der skal det gå to spor, og vi har ønsket at disse legges på 128 meter og raskt inn i en miljøtunnel. Å bruke JBVs illustrasjon med bildetekst «Feil 1» er misvisende. Vi har aldri tegnet stasjonen som en tynn strek.

Hvor mange hus som må rives hvis midt-løsningen velges, vet ingen i dag. Det avhenger bl.a. av hvor stasjonsområdet legges. Her har JBV to alternativer. Vi er også sikre på at Hamars politikere aldri vil tillate en åpen grøft gjennom Østbyen. Dette er verdifulle arealer som kan utnyttes, slik som f.eks. over E18 på Sjølyst. JBV er tydelig på at illustrasjonen det henvises til, gjelder jernbanetekniske løsninger, ikke miljø- og avbøtende tiltak. Å bruke JBVs illustrasjon med bildetekst «Feil 2» blir altså feil.

Påstanden om at trasédebatten fører til en utsettelse er feil. Hamar kommune følger tidsskjemaet med sikte på et vedtak i desember 2016. Stortinget skal våren 2017 vedta ny Nasjonal transportplan. Målet er «til Hamar i 2024 og Brumunddal i 2026», hvis de da ikke følger Hamar Formannskaps enstemmige vedtak om «gjennom Hamar i 2024».

Det er riktig at Folkeaksjonen for jernbanefri strandsone i Hamar startet som en tunnelaksjon, men formålet har vært det samme hele tiden: å frigjøre strandsonen for jernbane. Vi har ønsket å være konstruktive i debatten. Derfor er bl.a. midt-løsningen fortsatt med som et reelt alternativ. Vi har hele tiden vært trofaste mot vårt mandat ved ikke å ta stilling til hvilken løsning vil foretrekker, bare hva vi IKKE vil ha.

Til slutt en oppfordring:

Vi håper vi at vi heretter kan omtales som det vi heter: Folkeaksjonen for jernbanefri strandsone i Hamar.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.