Vi har hatt kjønnsforskjeller i norsk skole siden 1914. Men konsekvensene av at guttene blir hengende etter blir større i fremtiden. Derfor må vi ta grep nå.

Vi må for det første reformere spesialundervisningen. 70 prosent som får vedtak om spesialundervisning er gutter. Over dobbelt så mange gutter som jenter får spesialundervisning av en ufaglært assistent. Det er et tall som burde få det til å gi kaldt nedover ryggen på skole-Norge. Flere rapporter viser at disse barna føler seg isolert på skolen og har lav tro på egen mestring.

Dette mener HA om Stoltenberg-utvalgets konklusjoner.

Tidlig innsats er en nøkkel til å løse utfordringer i skolen. Allerede i 3-årsalderen har jenter bedre språkferdigheter enn gutter. Jo tidligere vi gir elevene hjelp desto større er sjansen for å lykkes. Skolen må prioritere intensiv opplæring til elevene som henger etter i lesing, skriving og regning i 1.-4. klasse, og variere undervisningen slik at nysgjerrigheten og lærelysten vekkes i alle elever.

Jenter og gutter gjør det nesten like bra i matte. Det er med andre ord ikke slik at gutter nødvendigvis blir demotivert av de tradisjonelle teoretiske fagene. Men det kan være at gutta har godt av kortere undervisningsøkter, konkurransepregede aktiviteter, mer fysisk aktivitet og utprøving av ny teknologi i undervisningen.

VR-teknologi i matteundervisningen kan være et godt alternativ til gutter som mister konsentrasjonen på skolen, men som ellers kan sitte i timevis å spille. Det ligger mange muligheter i teknologien vi enda ikke har klart å utnytte godt nok i norske klasserom. Likestillingskampen avhenger av at vi endrer de strukturene i skolen som i dag begrenser guttas læring og motivasjon.

Det haster å skape en skole med kunnskap og mestring for alle. Løsningen på kjønnsforskjellene er ikke å hindre at jentene gjør det bedre, eller å senke kravene til det faglige innholdet i skolen. Løsningen er heller ikke å snevre inn vår forståelse av hva som er normalt, og stemple de umodne gutta som «problemet.»

Løsningen er å skape inkluderende fellesskap i klasserommet, variere undervisningen og skape mestringsøyeblikk for alle elever. Skolen skal tilpasse seg elevene, ikke omvendt.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.