Foranledningen til Berntsens innlegg er at Busterud sier det pågår et spill fra deler av Vest-vennlige byråkrater i jernbanesaken. Her skal jeg ta for meg det jeg mener er Berntsens feil en for en:

1. Berntsen skriver at «Sannheten er at byråkratene også i denne saken gjør det regjeringa og Stortinget pålegger dem». Feil: Man kan ikke uten videre forutsette at dette er sannheten. Berntsen har ikke mye innsikt i statsvitenskap hvis han mener byråkrater ikke påvirker saker som er til behandling. Lekkasjen til HA fra en skjult kilde er bevis godt nok på at det foregår en eller annen form for spill.

2. Berntsen skriver: «Derfor sier Landbruksdirektoratet seg bekymret over at trase øst betyr at mye god matjord blir bygd ned». Feil: I Landbruksdirektoratets tilrådning står det: «Alternativ K3-øst vil medføre en omdisponering av rundt 45 daa dyrka jord, noe som i denne sammenhengen kan synes lite».

3. Berntsen skriver om Bane NOR: «Regjeringa og Storting har pålagt etaten å utrede en ny bane som fyller nasjonale krav. Det er blant annet å ha en stasjon i sentrum». Trolig feil: Kan Berntsen dokumentere hvor dette står, og hvordan sentrum er definert? «Nåelleraldri» har flere ganger spurt Bane NOR om det samme uten å få svar.

4. Berntsen skriver at «Miljødirektoratet fraråder trase øst blant annet av hensyn til Åkersvika naturreservat». Mangelfulle saksopplysninger: Berntsen nevner ikke at Miljødirektoratets tilrådning overser at Bane NOR har valgt den av to Øst-løsninger som gjør størst mulig skade på naturreservatet. Varianten K3-3 Fylling vest er i samme kategori for påvirkning av naturreservatet som Vest-alternativene, men er i praksis hemmeligholdt av både media, Miljødirektoratet, Fylkesmannen og Bane NOR.

5. Berntsen skriver at «ordfører Busterud og flertallet i kommunestyret ser bort fra viktige nasjonale krav fra regjeringa og Stortinget. Det er hovedgrunnen til at dobbeltsporet helt til og gjennom Hamar blir utsatt på ubestemt tid». Feil: Kommunestyrets vedtak om trasevalg gjennom Hamar ville uansett ikke vært rettskraftig fordi det var statlige innsigelser mot alle alternativer.

6. Berntsen skriver at såkalt nordre tilsving for Øst-alternativet koster opptil en milliard kroner. Feil: Bane NOR selv sier at tilsving A er den beste, og at den er estimert til å koste om lag 200 millioner kroner. Berntsens gjentagelse av Bane NORs tidligere feilinformasjon om opptil en milliard er kun egnet til å skape forvirring, og det er kanskje også formålet.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.