Ikke for å skryte, men jeg er utvilsomt en av Norges ypperste bilmekanikere. Ikke bare skifter jeg til vinterdekk – nå har jeg også lært meg å skifte lyspærer.

På vei hjem fra Oslo en regntung kveld oppdaget jeg en gul varsellampe: «Feil med venstre hovedlys». Sånt kan jo medføre kjøreforbud, så her gjaldt det å komme seg inn på nærmeste bensinstasjon. Nå skal det sies at jeg aldri har skiftet lyspærene foran på den toppmoderne bilen min fra 2010, så jeg måtte svinge innom instruksjonsboka for å finne noen enkle tegninger. Puh! Mye enklere enn fryktet. Dette skulle ikke være noen stor sak. Jeg droppet både lue og jakke; dette burde tross alt være fikset på to minutter.

Med hodet under panseret fikk jeg jekket av det svarte dekselet og skrudd løs pæreholderen med den defekte lyskilden. Enkelt som smør. Men så glapp det – bokstavelig talt: Jeg mistet hele dingsen ned i motorrommet, og der ble den liggende – fullstendig ute av rekkevidde. Desperat kjørte jeg armen så langt ned som overhodet mulig. Mellom de trange motordelene var smerten i armen uutholdelig, men det fantes ikke snev av noen pæreholder. Og uten pæreholder, ingen ny pære.

Jeg måtte kjøre rolig hjem til Hamar, hvor jeg fikk kjøpt verktøy til å løsne frontlykta. Etter å ha demontert omtrent hele bilen – inkludert eksosanlegget og hanskerommet – fikk jeg til slutt kranglet armen ned til den dype bunnen, hvor den fordømte dingsen lå og gliste sleskt mot meg. Lyset ble byttet og skrudd på plass, og plutselig var alt i orden.

Så: Hvor mange handymenn trengs det for å bytte ei lyspære? ÉN. Problemet er bare at det tar tre timer og 24 minutter, og koster 492 kroner inkludert verktøy og ny pære.

Disse nye bilene er søren meg noe herk.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.