Så altfor få av våre politiske beslutningstagere i storting og styringsverk har noe dypere engasjement i kulturlivet. Alt som ikke kan puttes i munnen eller på bensintanken må man alltid argumentere beinhardt for i Edvard Griegs fedreland. Det følte Edvard Grieg og ikke minst Johan Svendsen på kroppen.

Hele etterkrigstida har vært en oppbyggingstid i vårt profesjonelle musikkliv. Den tida synes å være over, og kampen vil heretter bestå i å opprettholde status quo. Med varslet nedleggelse av Forsvarets musikkorps i Trondheim og Horten forsvinner 63 musikerstillinger. I mitt hjemfylke Hedmark vil oppsigelsen av samtlige fem musikere i Musikk i Hedmark være effektuert før Norge går ut i fellesferie. De skjønne planer om et Innlandets Sinfonietta synes å ha havarert i Mjøsa med Hedmark og Oppland fylkeskommuner avslag på søknaden om driftsstøtte de nærmeste tre åra.

Freelancermarkedet er strammere enn noensinne, og vi kan ikke forvente stillingsvekst i noen av våre orkestre. Noen utbygging i kulturskolesektoren er helt i det blå. Musikk ved livets begynnelse, Den kulturelle skolesekken og Den kulturelle spaserstokken lever på politisk nåde fra år til annet.

Hva skal vi tilby de mange hundre studentene som årlig forlater våre utdanningsinstitusjoner som Norges musikkhøgskole, NTNU, Griegakademiet, Universitetet i Stavanger. Høgskolen i Agder og Statens Operaskole? Vil arbeidsmarkedet overhodet kunne absorbere blott tilnærmelsesvis 25 prosent av de ferdige kandidatene med bachelor- og mastergrad?

Det er ikke mange tiår siden Dansk Musikerforbund opprettet og driftet «Arbejdsledige Musikeres Orkester» som Danmarks Radio jevnlig kringkastet som motytelse for ledighetsstøtten musikerne mottok fra staten. Dette var et gufs fra forne tiders fattigforsorg. Hvilken inspirasjon og motivasjon ligger i et arbeid- for - trygd-opplegg for utøvende sangere og musikere?

Hva akter musikerorganisasjonene å foreta seg utover mer og mindre avmektige resolusjoner og uttalelser? Er ikke tida inne for lobbyisme på meget høyt politisk nivå? Det synes jeg de kontingentbetalende musikerne i Trondheim og Horten har krav på.

«Gjør kunsten nytte? Kan den fremme nasjonens liv på noe vis» spør André Bjerke i sin eviggyldige prolog om kunstens kår og vitale betydning for mennesket fra vugge til grav.. Et enstemmig Storting bør svare et rungende JA og omsette holdning til handling.

Levende musikk for levende mennesker.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.