Det hender en må snu i et standpunkt. Det er en redelig sak, at en blir overbevist at ting må gjøres på andre måter. Det forstår folk, men det blir latterlig, når de som sitter i styrelsen, ikke klarer å formidle sentrale avgjørelser ned til grunnplanet.

Les også: På tide at de betaler

Sammen med mange andre lovnader var vel bompenger noe av det Frp «lurte» velgerne med. De opprettet nytt selskap. Nye Veier AS er et fullt ut statlig eid aksjeselskap. Selskapets oppgave er å planlegge, bygge, drifte og vedlikeholde viktige hovedveier.

Nye Veier AS forutsetter at Staten bevilger den ene halvparten og bomavgiftene dekker den andre halvparten i denne saken. De hadde prioritert noen utbygginger. Der var strekningen Kolomoen – Moelv med på førsteplass dersom vi fikk til en rask enighet om finansiering.

Vi hadde ikke noe valg, om vi ønsket en rask utbygging. Frp var sterkt inne i framskyndinga av prosjektet. Prosjektet måtte behandles i kommunestyrene for de berørte kommunene innen mars for så å bli behandlet på sentralt nivå i juni. Vi hadde ingen tid å miste. Frp var en av drivkreftene i utbyggingen med forutsetning av 50 prosent bomfinansiering. Uten enighet, ingen veg på mange år. Nye Veier har bukta og begge endene. Gjør ikke vi som de sier, så flytter de bare pengene til andre.

Frp-Johnsen skal få skryt for å ha vært ei brikke i prioriteringa til Nye Veier, men han er en smule sleip. Han er imot bompenger, men for bom her. Han legger skylda på andre. Han sier; «Jeg er skuffet over de partiene som ikke vil være med på å fjerne bomstasjonene».

Alle vil vel det, men da blir det ingen veg. Videre blir han spurt om velgernes reaksjon på løftebruddene sine. Svar; «Jeg er skuffet selv også. Alle som har stemt på andre partier enn Frp har grunn til å reagere på bompengene». De har ikke det. Ap gikk i hvert fall ikke ut og lovet bomfrie veger. Til slutt kaller han dette for landevegsrøveri. Hvorfor gikk han da i bresjen for at folk skulle røves?

Det var nok like vanskelig budskap for Per Roar Bredvold (Frp) i fylkestinget. Han måtte svare nei for å kunne skryte av at de er imot bom ved neste valg. Han opplyste at det ville bli en belastning for folks personlige økonomi. Han glemte kanskje folks privatøkonomi når de ga skattelette til de rike. De kunne bygd mange meter veg for de rikes skattelette.

Som du roper i skogen får du svar. Ropet til Frp er bomfrie veger, men svaret er; «Vi tar gjerne ny veg finansiert 50/50 bare vi kan si - ved neste valgkamp - at vi stemte imot bompengeavgift på E6». Det er ikke lett å være for noe en er imot.

Les også
DEBATT Bompenger og el-bilene
Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.