I innlegg i HA 8. og 25. september har Arne Skarseth meget god og saklig informasjon med ønske om full vegbelysning på den nye etappen av E6. Det er ikke vanskelig å være enig med ham om at full vegbelysning er ideelt. Men hvis en ser på hva det koster av ressursforbruk både ved anlegg og drift er det skremmende at forståelse av miljøhensyn er totalt fraværende.

Det har omsider begynt å bli en erkjennelse i samfunnet vårt at vi må redusere forbruket. Da er det er nødvendig å gjøre noe i praksis og ikke bare snakke om det. Vi må lære oss til å redusere kravene hvis kloden vår skal overleve. Sløyfing av vegbelysning vil bidra til troverdighet.

I debattinnleggene som jeg referer til, er det med rette sterkt fokus på sikkerhet. Uten vegbelysning vil sikkerheten bli redusert i mørke. Men det er sjåførens plikt å sette ned farten når sikten blir dårligere. Det er en selvfølge og kan med moderne teknikk forsterkes med fartsskilter som automatisk angir en lavere hastighet (for eksempel 60 km/h) når dagslyset avtar. I andre land er det motorveger med fartsgrense 100 km/h og mer med flere filer i hver retning der det ikke er belysning. Det må da vi også kunne leve med.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.