Norge er et langstrakt land. Vi er helt avhengige av en ryddig organisering av jernbanetilbudet vårt. Derfor vil en tilslutning til EUs jernbanepakke IV være en dårlig løsning for oss, i motsetning til det regiondirektør Jon Kristiansen i NHO Innlandet hevder i sitt debattinnlegg i HA 5. oktober.

Jernbanepakke IV skal opp til behandling på Stortinget i løpet av året.

LES OGSÅ: Jernbanepakken er ikke bra for Norge

Senterungdommen mener man da burde bruke vetoretten i EØS-avtalen, og at voteringen må skje etter Grunnlovens paragraf 115 med krav om tre fjerdedels flertall.

Jernbanepakken er en liberalisering av persontrafikken, og overfører nasjonal myndighet til ERA (European Union Agency for Railways).

Å slutte seg til dette vil i praksis gjøre hovedtrekkene i regjeringen sin jernbanereform irreversible. Det vil i så fall være en katastrofe for persontrafikken i Norge.

Essensen i pakken er å sikre mer konkurranse mellom selskap som driver persontransport på bane. Dette innebærer oppstykking av ansvaret for jernbanen.

Hvis det er en ting som virkelig ikke trengs, er det nok en ansvarspulverisering - med mindre målet er å gi passasjerene et dårligere tilbud og få mindre godstrafikk over på skinner.

LES OGSÅ: Jernbanepakke 4

Oppstykking av ansvaret for persontrafikken gjør det vanskeligere å samkjøre tilbudet. Et godt eksempel er England, der privatiseringen av jernbanen har skapt dyrere og mindre pålitelige jernbanetjenester.

Man trenger ikke å være rakettforsker for å se at flere aktører gjør organiseringen betraktelig vanskeligere.

Den skinnegående godstrafikken gikk ned som en følge av jernbanepakke II. Dette er stikk i strid med målsetningene som er satt, og er negativt sett ut ifra både hensyn til klima, trafikksikkerhet og næringsutvikling.

I stedet for å satse på en meningsløs privatisering burde man bruke ressurser på å investere i den jernbanen vi har i dag.

Fokuset burde rettes mot å ferdigstille tiltak som elektrifisering av Rørosbanen og Solørbanen, utbygging InterCity og nye godsterminaler, som allerede ligger inne i Nasjonal Transportplan (NTP).

Med en målrettet satsing kan vi utvikle fremtidens jernbane, i stedet for å ta ti skritt tilbake ved å privatisere.

Privatisering av jernbanen er i bunn og grunn ideologisk politikk som vil gi kundene et dårligere tilbud, skape kaos på norske strekninger og bidra til et økt byråkrati rundt anbudsprosesser.

Samtidig kan vi, ved å slutte oss til jernbanepakke IV, skape press på arbeidstider, ansettelsesforhold og kjøre- og hviletidsbestemmelser.

Økt konkurranse er ikke svaret på dagens utfordringer på jernbanen - derfor kommer Senterungdommen til å kjempe for at Stortinget bruker vetoretten når pakken skal opp til behandling.

Det er nå vi har muligheten til å si nei til mer meningsløs liberalisering, og ja til en sterk norsk jernbane. Denne muligheten må vi ikke la gå fra oss.


Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.