• Jernbane 2: Viser dobbeltsporet nordover. Selv om det er stiplet fra Hamarbukta til Bryggeriundergangen, så vil dette være en kulvert uten tak, med andre ord en åpen grøft. Symbolet som viser tunnelinngang, er plassert etter bryggeriundergangen.
    fra Bane Nors dokumenter til kommunaldepartementet 19. Juni 2017

Planleggingssjefen for Sørlie-Brumunddal, Lars Eide, ga muligens svaret da han orienterte om InterCity-prosjektet på et møte i Hamar forrige uke. På spørsmål om hvor selve kulverttaket starter, innrømmet Eide at dette var i nærheten av Bryggeriundergangen.

En åpen kulvert uten tak og overdekning betyr en stor, åpen grøft avsperret av nødvendige sikkerhetsgjerder på hver side som vil gå helt fra stasjonen, gjennom Hamarbukta og Koigen og nesten frem til Bryggeriundergangen. Dette betyr igjen at tilgjengeligheten til Hamars mest attraktive strandområder og Koigen vil bli svært redusert også etter anleggsperioden. En åpen grøft vil heller ikke fjerne støy fra gods og tog slik som en lukket kulvert vil gjøre.

Er det dette Bane NOR nå tilbyr Hamar? Vi stiller spørsmål om dette er en realistisk løsning eller bare en lur manøver for å gjøre kostnadene kunstig lavere enn for øst-alternativet. Hamar kommune er heller ikke kjent med denne løsningen.

Vi stilte spørsmål til Bane NOR på hva som er rett. Utredningsdokumentene som viser at kulverten forsvinner i Hamarbukta eller det Lars Eide fortalte at kulverten forsvinner rett før Bryggeriundergangen. Svaret var at dette hadde de ikke kapasitet til å svare på.

Vi forventer nå at Bane NOR er ærlige om løsningene gjennom Hamar og redegjør detaljene rundt den senkede kulverten.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.