5. august hadde jeg et leserinnlegg i HA med tittelen «Ta tenkepause fram til 2024». Jeg skrev at kommunestyret ikke bør velge trasealternativ til neste år, men bare vedta at dobbeltsporet skal bygges fram til Hamar stasjon, og ta en tenkepause fram til 2024 før man bestemmer seg for eventuell videreføring til Lillehammer. Innlegget avfødte et tilsvar fra Geir Bjørnar Smebye i «Folkeaksjonen for jernbanefri strandsone». Han mener forslaget er en «total avsporing av debatten». Jeg vil ikke gå inn i den diskusjonen.

Beslutningen om å bygge dobbeltspor fra Oslo til Lillehammer, Halden og Skien ble tatt før 2009. Det er planlagt å stå ferdig til Hamar i 2024 og til Lillehammer etter 2030, altså henholdsvis 15 og 20–25 år etter at prosjektet ble vedtatt. Forutsetningen for satsingen var forventning om fortsatt velstandsvekst og sterk befolkningsvekst – også i Innlandet.

Men det har vist seg at størst befolkningsvekst har vært i kommunene nærmest Oslo, og bare beskjeden vekst nord for Eidsvoll. Ifølge SSBs befolkningsframskriving vil Hamar ha bare 32.000 innbyggere i 2024. Særlig flere er det ikke plass til uten nedbygging av dyrket mark. Lillehammer har enda lavere befolkningsvekst. Grunnlaget for dobbeltsporet er ikke lenger til stede slik som i 2009.

Verden har forandret seg dramatisk de siste årene. Global oppvarming og klimaendringer med naturkatastrofer og matmangel vil slå inn for fullt også i Norge. Velstandsutviklingen vil ta slutt, og vi må innstille oss på nullvekst og arbeidsledighet. Det vil bli kamp om ressursene, og vi vil ikke få råd til å bygge ut dobbeltsporet slik man drømte om i 2009. Og behovet vil heller ikke være der; folk vil innrette seg slik at de unngår pendling. «Arbeidskraftens mobilitet» vil ikke lenger være så viktig.

De fleste politiske partier i Hamar har nå signalisert hvilke(t) alternativ for jernbanen gjennom byen de går inn for. Det synes umulig for det nye kommunestyret å få flertall for ett av alternativene. Alternativene Midt og Øst tilfredsstiller dessuten ikke Jernbaneverkets krav om at jernbanestasjon skal ligge i dagen, i byens sentrum og være billig. Dermed vil Jernbaneverket, med ryggdekning i Stortinget, kunne trumfe igjennom alternativ Vest.

Jeg gjentar «avsporingen»: Neste år bør kommunestyret vedta at dobbeltsporet bare skal bygges fram til Hamar stasjon i første omgang, og ta tenkepause til 2024 før man bestemmer seg for eeventuell videreføring til Lillehammer.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.