Første kommentar til det Thomas Cottis skriver i HA, dreier seg om det enkle tekniske faktum at hver kilowattime strøm som en eller annen forbruker, er det noen i strømforsyningen som må produsere. Videre er det også slik at mange elbiler til sammen bruker svært mye elektrisk strøm. Transportøkonomisk institutt har beregnet at full overgang til el-personbiler i Norge, vil kreve rundt 8 TWh, eller ca sju prosent av det norske strømforbruk i dag. Om lag en tredel av transportsektorens oljeforbruk går til personbilene. For Norge vil derfor full elektrifisering av transport kreve om lag 20 prosent av dagens strømforbruk.

Går vi litt sørover i Europa til de landene med et strømforbruk per innbygger på om lag en tredel av den norske, krever full elektrifisering av personbilene raskt en strømmengde på 20 prosent av dagens produksjon, og over 50 prosent av dagens strømproduksjon ved full elektrifisering. Elektrifisering av transport øker behovet for strøm meget kraftig.

Thomas Cottis vil løse problemet ved strømsparing. Så enkelt er det nok ikke. En elbil som går 10.000 kilometer og forbruker 0,2 kWh per km, bruker 2000 kWh, eller i området 10 prosent av en norsk families strømforbruk per år. Med to elbiler snakker vi da om behov for 20 prosent strømsparing.

En annen side er at fossilkraftverkene er verdens strømforsynings store klimaproblem. Det er to virkemidler som kan løse det. Det ene er strømsparing. Det andre er økt produksjon av fornybarstrøm. Cottis vil heller kjøre elbil på den strømmen som spares enn å la strømmen gå til å redusere behovet for fossilstrøm. Dermed er det bare mer fornybarkraft igjen til å redusere utslippene fra fossilkraftverkene. Med dagens tempo går det fryktelig seint. Det vil ta mange tiår før fossilkraftverkene er ute av strømforsyningen. Og med en full elektrifisering av transport vil det ta mange tiår til.

Elbilene betyr både sterkt økt behov for fossilkraft, og at behovet for fossilkraft opprettholdes svært mye lenger inn i framtiden. Det er først når all fossilstrøm er ute av den europeiske strømforsyningen vi også er en del av, at elbilene vil kunne bli nullutslippskjøretøy.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.