Overskriften er hentet fra debattinnlegg i Bergens Tidene 7. november. Essensen i innlegget er at du må gjerne karikere både Gud og Muhammed, men å fornærme en Frp-er er dødssynd. Innlegget omtaler den samfunnsengasjerte visekunstneren Ole Paus som har klart å egle på seg Sylvi Listhaug.

Stortingsrepresentant for Frp i Hedmark, Tor André Johnsen, har på ny et leserinnlegg med kraftsalve mot undertegnede og partiet jeg representerer. Det ser ut til at jeg har fornærmet Frp-Johnsen på det groveste bare ved at det gjennomføres samferdselstiltak han ikke liker.

Det er både skremmende og provoserende at Johnsen, som hedmarksrepresentant på Stortinget, gjennom avisartikkel truer med at han ikke vil jobbe for mer penger til Hedmark.

Vi får 140 millioner kroner mindre i rammeoverføringer per år fremover. I tillegg til å redusere rammetilskuddet, så har sittende regjering fryst rentekompensasjonsordningen og endret flomkompensasjonen. To kompensasjonsordninger som gjennom mange år har bidratt med penger til fylkesveger.

Det kan også være greit å minne stortingsrepresentanten om at vi har flere oppgaver enn å bygge veg. Neste gang Hedmark og Oppland møter Transportkomiteen til høring om statsbudsjettet, håper jeg stortingsrepresentant Johnsen vil være til stede. Men, den som jobber for økt fart på fylkesveger i Gudbrandsdalen, måler fortau, humper og rundkjøringer har muligens liten tid til høringer i egen komité på Stortinget.

Rammevilkåra for fylkeskommunene som vegeiere sett i forhold til staten som vegeier er veldig ulike. Årets statsbudsjett fra Johnsen og hans regjeringskollegaer er nullvekst for fylkeskommunene mens det økes med 46 prosent til drift og vedlikeholde av riksvegnettet. Dette kom fram under høringen i Stortinget.

Hedmark fylkeskommune er svært opptatt av å få mest mulig veg for pengene. Rimeligere tilrettelegging for gåing og sykling har vi satt av penger til, men det er kommunene som planlegger og som må ønske seg disse løsningene. Så langt er det lite etterspørsel. Johnsen hevder at vi bygger unødvendig mange og dyre fartshumper. Fartsdempende tiltak brukes for å sikre at liv ikke går tapt i trafikken.

Den siste humpen som Johnsen har engasjert seg i er et opphøyd fotgjengerfelt i tilknytning til en busslomme. Den sikrer at myke trafikanter faktisk ikke blir påkjørt når de krysser vegen. En helt unødvendig løsning, ifølge Johnsen. Det er trist at Johnsen forsøker å vri dette til å handle om sløsing av penger i stedet for å heie frem de gode tiltakene. Nok en gang viser Johnsen at han ikke jobber for folk flest, men for de få.

Fylkesråd samferdsel Hedmark (Ap)

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.