Hamar, Innlandet og Dovrebanen er tapere både i statsbudsjettet 2018 og i Nasjonal transportplan (NTP) 2018–2029.

Intercity-prosjektet ble behandlet i Stortinget 18. juni 2013 og målene for planlegging og utbygging framgår i Handlingsprogrammet 2014–2023 fra BaneNor.

IC-prosjektet omfattet opprinnelig Vestfoldbanen, Østfoldbanen og Dovrebanen. Ringeriksbanen ble senere løftet inn som fellesprosjekt med E 16 og gitt statlig regulering.

Indre IC ble definert som Hamar, Tønsberg og Fredrikstad (Seut) med ferdigstilling i 2024. Ytre IC omfattet Brumunddal, Larvik og Sarpsborg (2026) og Lillehammer, Skien og Halden (2030). I NTP 2018–2029 er Lillehammer og Skien utsatt til 2034.

Hamar og Brumunddal er de store taperne, etter at Hamar ble flyttet fra indre til ytre IC. Dette får selvsagt også konsekvenser for Brumunddal.

I Statsbudsjettet for 2018 følges målsettingene for Østfoldbanen, Vestfoldbanen og Ringeriksbanen opp med planleggingsmidler knyttet til forventet byggestart. Dette betyr at dobbeltsporet når Fredrikstad, Tønsberg og Hønefoss i 2024 og Sarpsborg og Larvik i 2026. Disse prosjektene blir endelig planavklart i 2018 og er nærmest sikret finansiering.

Dovrebanen mangler fortsatt 13 km dobbeltspor mellom Venjar, Eidsvoll- Langset (Minnesund). Departementet vil komme tilbake til Stortinget med forslag om kostnadsramme for eventuell anleggsstart i 2018.

For strekningen Kleverud–Sørli og Sørli–Åkersvika er det ikke nevnt tidspunkt for anleggsstart, kun en gjentagelse av NTP om at planen er Åkersvika i 2024.

Til sammen er det 46 km nytt dobbeltspor som skal planlegges for 255 millioner kroner uten at dobbeltsporet verken kommer til Hamar eller Brumunddal, slik Stortinget fastsatte i 2013.

Planprosessen Sørli–Brumunddal var en oppfølger av Stortingets ambisjon for Dovrebanen. En havarert planprosess i Hamar har gitt Åkersvika som endestasjon for dobbeltsporet i en uforpliktende planprosess og på ubestemt tid.

Så mye å juble for er dette verken for Hamar, Brumunddal eller Innlandet. Dovrebanen er den store taperen i IC-prosjektet.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.