Dobbeltspor på Dovrebanen sør for Lillehammer er en del av InterCity-satsningen og en helhetlig jernbaneutbygging på Østlandet. En videreføring av dobbeltsporet er en gladsak, et stort framskritt og et politisk mål som mange har kjempet for i årevis. Nå er muligheten endelig kommet, og da gjelder det ikke å skusle den bort.

Vi visste på forhånd at saken ikke kom til å bli enkel, og at bygging av jernbane betyr store inngrep. Men vi har i en årrekke erfart at kampen om samferdselsmidlene er knallhard og at formuleringene i Nasjonal Transportplan er førende. I gjeldende plan står det at dobbeltsporet på Dovrebanen skal fremføres til Hamar i 2024 og til Lillehammer i 2030. Disse målene ble kjempet inn i planen av politikere fra Hedmark og Oppland i fellesskap.

Nå foreligger forslaget fra Jernbaneverket med trasevalg Sørli – Brumunddal. Etter vårt syn er fagrapporter og utredninger grundige. Forutsetningen for å komme videre er at Stange, Hamar, Ringsaker og Jernbaneverket blir enige innen utgangen av året. Tida er knapp, og det setter krav til handlekraftige politikere som ikke taper målet av syne. Ikke uventet er trasévalget gjennom Hamar by komplisert. Men det blir etter vårt syn ikke enklere av at diskusjonene med Jernbaneverket foregår i spaltene i stedet for i rådhuset. Dess før begge parter innser at man må gi og ta, dess før kan man nå en omforent løsning som Jernbaneverket er villige til å gå videre med.

Enkelte mener at dobbeltspor ikke er så viktig eller venter gjerne noen år på en bedre løsning. De har enten et svært nærsynt perspektiv eller har fulgt dårlig med på jernbanekampen i Norge. Alle aktører innen næringsutvikling og arbeidsliv i innlandet er klare i sin tale. Alle østlandsfylkene, NHO og LO er på banen for videreføring av dobbeltsporet. I Østlandsforsknings utredninger fremgår det utvetydig hvor mye dette har å si for bosetting og arbeidsplasser. Innen gods- og tømmertransport er dobbeltsporet avgjørende for eksport og videre vekst. Oppland og Hedmark fylkeskommuner har i fellesskap sagt at dobbeltsporet har topp-prioritet blant jernbaneprosjektene i innlandet.

Det finnes flere eksempler på steder der utbyggingen har stoppet opp som følge av lokal krangel om hvor sporet skal gå. Og da med flere 10-års utsettelse som resultat. En utbyggingsstopp vil lamme videre planlegging og utvikling av store områder i nordre Stange, Hamar, Ringsaker og Lillehammer. For hvem vil etablere næring eller bo i områder som det er knyttet stor usikkerhet til anvendelsen av? I de tilfeller en kommune ikke kommer til enighet med fagetater om trasevalg, kan statlig regulering komme på tale. Vi mener at forhandlinger og dialog er en bedre fremgangsmåte og sikrer lokale tilpasninger.

Hamar har som innlandshovedstad en oppgave som regional utviklingsaktør. En videreføring av dobbeltsporet på Dovrebanen betyr mye for en helhetlig jernbaneutbygging og berører mange kommuner. Det hviler derfor et tungt ansvar på alle partene, og ikke minst Hamar kommunestyre i den videre prosessen. Innsigelser fra Jernbaneverket og eventuelle andre myndigheter, betyr utsettelse, hvor lenge vet vi ikke. Saken må løses politisk, slik at Nasjonal transportplan har dobbeltspor til Lillehammer på sin prioriteringsliste for utbygging.

«Dobbeltspor snarest» mener det avgjørende nå er at alle kan samle seg om å få sporet til Hamar i 2024 og Lillehammer i 2030, slik det står i gjeldende plan. Vi har støtte fra 17 ordførere langs linja og representanter for begge innlandsfylkene. Vi ber alle involverte beslutningstakere legge godviljen til, og velge løsninger for dobbeltsporet Sørli - Brumunddal som gjør dette mulig. Dobbeltsporet er av vital betydning for framtida for vårt område. Det er ingen tid å miste.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.