Vi må få på banen en framtidsrettet byplan. Samtidig synes HA å ta side med Jernbaneverket og det bestående. Han vil støtte fortsatt jernbanetrafikk omtrent der sporene nå går. Sjefredaktøren kjøper Jernbaneverket (JBV) sitt ønske om å følge tilnærmet dagens trase. Det skulle gi «best nytte, lavest mulig kostnader og færrest ulemper». At JBV samtidig skal bry seg med byutviklingen på innlandet, avviser han. Her støtter han statssekretær Aarset og regiondirektøren, som mener byutviklingen får kommunen stå for.

Det er perspektivløst av alle tre. Og vrangt tenkt. En statssekretær og en av statens store utbyggere, som bruker milliarder skattepenger på utbygging, har plikt til å tenke helhetlig. Det burde byens avis gjøre også. Jernbanedrift og by- og bygdeutvikling hører sammen. Ingen er tjent med at ikke alle bryr seg med helheten.

Hadde kommune og stat sett helheten da Fornebu flyplass ble nedlagt, ville de ha bygget T-bane eller trikk dit når planer ble lagt om de store utbyggingene. Men det offentlige planverket sviktet. Hadde planverk og byutviklere sett vidt og bredt nok, hadde Follobanen ut av Oslo vært bygget sammen med den bebyggelse som nå skriker etter bedre kommunikasjoner. Men når de større perspektiv mangler og samhandling uteblir, mister vi de beste løsningene og miljøet lider.

Det er en yndet øvelse å drømme om det som var. All ære til den gode bevaring. Men fortiden kan aldri bli fremtiden. Samme hvor mye vi elsket Hamar stadion og jublet over 16.32.6. Samme hvor pen Hamar jernbanestasjon er. Samme hvor idyllisk Hamar en gang var. Nye tider krever nye ideer i en by som vil være et kraftsenter på innlandet. Derfor er det skuffende at sentrale bedriftsleder ikke har noe mer spenstig å komme med enn tilnærmet status quo.

Jernbaneverket og statssekretæren, og kanskje heller ikke HA, har demonstrert noen stor evne til å tenke i slike nye baner. Man følger helst gamle spor. Men nå er tiden her, slik også sjefredaktøren peker på. Nå kreves det evne til å tenke stort om fremtiden. For fremtiden vil bli annerledes.

Det er derfor forstemmende at Jernbaneverket allerede nå avviser tunnel og kulvert gjennom Østbyen. Det er «beredskapsmessig vanskelig på grunn av dieseltog i underjordisk stasjon», sier JBV (HA 6. februar). Betyr det at JBV legger til grunn for utviklingen at man aldri skal elektrifisere Østerdalslinja? I så fall er det uttrykk for, og eksempel på, en lite visjonær etat som bygger ut med gamle løsninger i hodet.

Kommune, Jernbaneverk, statssekretærer og HA må bidra konstruktivt med å tegne de store perspektiver. Hamar kan utvikle seg videre som innlandshovedstad. I denne diskusjonen kan HA være en aktiv bidragsyter. Byen har potensial. Men skal byen møte den nye tid, må man tenke vidt, bredt og langt. Det må HA kunne bidra med. Man må være villig til å tenke alternativt.

Som Christian Haugseng Smebye skriver i HA 6. februar. Utviklingen må være basert på kunnskap om hva en moderne jernbanedrift skal være. I tillegg må statssekretærer, redaktører, Jernbaneverk, kommuneadministrasjon og politikere våge å ha fete, dristige visjoner.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.