Ja nå skal læreren tas - på alvor. I HA lørdag 17.januar, kunne vi lese at Tom S.U. Nielsen ønsker å registrere all forsentkomming av læreren. Ja, alle lærere selvfølgelig. Og gjerne landsdekkende så snarlig som mulig. Skjebnen vil det vel slik at ideen til Tom S.U.N. skal skylle som en TSUNami over landet.

Men dette skråblikket på et seriøst og velbegrunnet forslag skal ikke gå i strupen på en uredd ung kar. Vi skal heller ta baller enn de med baller har jeg lært hjemme. Men før jeg for fullt gir meg i kast med å utdype ideens vesen, må jeg kort få spørre: Er alle elever tjent med innføringen? Er alle elever i norsk skole enige i at «klokking» av lærers ankomst er et sjakktrekk?

Jeg er nysgjerrig på hvorfor sen ankomst er blitt så stort problem. Det sies at skulking fra elevers side kan være et tegn på langt framskreden mistrivsel. Kanskje er dette også tilfelle for de lærere som - noen må det jo være - kommer sent eller uteblir fra egen undervisning? Så hva vil dere i 10C eller vg2Dans&Drama gjøre med deres lave læreroppmøte? Utetime, kosetime, se en film (pleeeeezz!)?

I skolehverdagen er «egenvurdering» et begrep ladet med elevens undring og refleksjon over egen læring og faglig framgang. Med egenvurdering menes nå elevens egen vurdering av lærerens ankomst og oppstart av timen. Jeg møter med blandet skepsis det som kan komme av kriterier for høy og lav måloppnåelse. Det er jo så ulikt hvor snarlig alle i en klasse oppfatter lærerens tilstedeværelse, så kriteriene bør nok helst legges på et heller diskutabelt nivå.

Og når er læreren tålmodig og når er læreren lat i sin sympati med egen Lap-Top når denne «venter» på oppdateringer fra nattlige strabaser i fylkets sentrale IKT-avdeling? «Fru Franzen gjorde unna fraværet på snaue 42 sekunder mandag morgen, men da hun rundet 40 minutter i sympati med sin Lap-Top viser hun lav kompetanse i IKT, selv om hun viser bred og rik erfaring med problematikken.»

Hva når læreren har forsovet seg? Vil vi ha en sovende lærer inn i klasserommet? Og hva hvis læreren bare så vidt er i avslutningsfasen av noe hardt trengt fornødende - som for eksempel, ja du har nok gjettet hvilket lille rom… Vi vil vel heller ikke ha dette inn i klasserommet? Jeg forbigår med hensikt tidstyven på fire hjul med lag à 500 A4 ark i seg - kopimaskinen. Dette er et billig poeng i debatten og avslører dessuten den utstrakte bruken av «gamle opplegg» og mangel på å servere «ferskvare» i sin undervisning.

Men inspeksjon er vi gode på. Der er også elevene med fra første sekund.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.