Tor Andre Johnsen og Frp snakker med to tunger om utbygging av E6 og Dovrebanen. Når den ene tungen blir trukket fram som grunnlag for noe Johnsen ikke liker, påstår han at jeg bløffer, og henter fram den andre tungen.

Jeg har aldri vært i tvil om Frp sin intensjon om å bygge veg. Jeg har heller aldri vært i tvil om Frp sin intensjon om å bygge veg uten bompenger. Det er når disse intensjonene møter virkeligheten det klabber seg til for Frp.

Johnsen har rett i at jeg bløffer hvis vi legger Frp sin intensjon til grunn. Men i politikken er det langt ifra nok med positive intensjoner. Det er konsekvensen av det som faktisk foreslås, hvis det hadde fått flertall som teller. Og konsekvensen av Frp sitt forslag fra desember 2011 ville vært null utbygging av E6 og Dovrebanen.

8. desember 2011 ble innstillingen til utbygging av fellesprosjektet langs Mjøsa votert over i transport- og kommunikasjonskomiteen. Bakgrunnen for et fellesprosjekt var at felles anleggsperiode ville gi økonomiske innsparinger og at det ville redusere ulempene for trafikanter og naboer i anleggsperioden. De økonomiske besparelsene var særlig at utbygging av veg førte til et stort masseoverskudd, som fikk direkte anvendelse for jernbaneutbyggingen. Altså, en svært rasjonell utbygging. Flertallet stemte for fellesprosjektet, mens mindretallet, Frp hadde to egne punkter de stemte for. Begge var å sende saken tilbake til regjeringen. Men de var positive til utbygging av både veg og bane, men på en annen måte enn det som lå til votering. De ville ha ren statlig finansiering av E6 og de ville ha en annen trase på jernbanen.

Så hva ville konsekvensen blitt hvis Frp fikk flertall for sine forslag. En lang periode med nye utredninger. Finansieringen ville vært den enkleste, hvis det var flertall for å bruke så mye penger over statsbudsjettet som Frp ville. Valg av ny banetrasé ville imidlertid krevd nye runder med utredninger, som ville stanset framdriften på E6-utbyggingen. For hvor skulle masseoverskuddet for vegen legges når de ikke kunne brukes rett til jernbanen? Løsbart, men det ville tatt tid og kostet mer.

Så en ny lang utredning for å finne en ny trase for jernbanen, ville stoppet E6-utbyggingen, selv om Frp sin intensjon var noe annet. Kanskje er det Johnsen som prøver seg på en bløff!

Stange Ap

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.