Det må vi gjøre, for vi kjenner dem. Vi kan ikke se at noen av beslutningstakerne har besøkt oss eller spurt oss om råd. Vi ønsker derfor å fortelle dere hva det er disse elevene får i sin tid i velkomstklassen.

Les også HAs leder: Farlige kutt i integrering

I velkomstklassen får elevene taletid. Ofte hører vi at nyankomne i ordinær klasse venter i månedsvis før de våger å åpne munnen. Hos oss trener de på å høre sin egen stemme snakke et nytt språk som de deretter praktiserer i timer på trinnet sitt.

Les også: Legger ned velkomstklasser

Faglig tilpasning fører til sosial trygghet. Å gi elever god opplæring ut fra læreplan i grunnleggende norsk krever kompetanse og organisering utenom det ordinære. Spesielt analfabetene har helt spesielle behov som ikke lar seg ivareta innenfor ordinære rammer.

Og vi gjør mer enn å lese og skrive. Vi lærer sanger og leker som andre barn kan. Vi besøker steder i Hamar som andre barn kjenner til. Ja, vi bruker tiden til å bli trygg i et nytt land og en ny kultur. Vi tror det bidrar til å utvikle gagns mennesker, hindre utenforskap og øke inkludering.

Velkomstklassen og lærerne der er en støtte for familiene. Vi har foreldremøter med 100 % oppmøte. Vi støtter familiene i det daglige livet og hjelper elevene i gang med fritidsaktiviteter. Selvsagt ser vi utfordringer med å organisere slik vi gjør nå. Det at elevene ikke går på skolen i nærmiljøet sitt er utfordrende. Men fordelene med å samle ressursene er likevel mange.

Vi vet det er mange måter å organisere på. Flere kan være gode, og vi er løsningsorienterte. Bekymringen vår er hvordan dere har tenkt å erstatte det unike tilbudet vi har. Hvordan har dere tenkt at 1,2 millioner kr kan være en god erstatning? 1,2 millioner fordelt på 12 skoler, 72 ulike trinn?

Hvordan skal vi unngå at elevene blir sittende tause i klasserommet, uten tilpasninger? Tror dere at elever uten skolebakgrunn kan lære seg å lese og skrive på egen hånd?

Vi kjemper ikke for én spesiell organisering, men for tilbudet disse elevene trenger. De lærer ikke nok gjennom å se på andre, fargelegge og gjøre enkle skriftlige oppgaver. De trenger taletid!

Vi vil gjerne invitere dere til skolen for å møte elevene våre. De er alle ulike, med ulik bakgrunn og ulike behov. Men felles for dem er at de trenger grunnleggende norskopplæring, trygghet til å våge ta det nye språket i bruk og tid og rom til å snakke. Hvordan skal vi innenfor de foreslåtte rammene gi dem det?

22. august er elevene og vi igjen på plass i velkomstrommet. Dere er herved invitert.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.